LOCKHEED MARTIN SIPPICAN

Lockheed Martin to amerykańskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Bethesda, Maryland, które zajmuje się produkcją i dostarczaniem zaawansowanych systemów obronnych, takich jak samoloty bojowe, pociski rakietowe, satelity i wiele innych. Jest to jedna z największych firm kontraktorów obronnych na świecie, a także prowadzi prace badawczo-rozwojowe w zakresie innowacyjnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i energia atomowa. Firma obsługuje klientów z sektora rządu i cywilnego, a jej produkty i usługi są wykorzystywane na całym świecie.

Lockheed Martin jest również producentem zaawansowanego technicznie oprzyrządowania oceanograficznego, takiego jak sondy oceanograficzne, wyrzutnie oraz systemy akwizycji danych DAQ, autonomiczne pojazdy podwodne oraz różnego rodzaju instrumentów i czujników pomiarowych dla celów wojskowych. Systemy wykorzystywane przez marynarkę wojenną i inne agencje rządowe do celów takich jak wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych, mapowanie dna morskiego, przewidywanie pogody i warunków oceanicznych, a także do ochrony i bezpieczeństwa akwenów morskich Wszystkie te rozwiązania zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu najwyższej jakości i niezawodności w trudnych warunkach morskich, aby umożliwić efektywne prowadzenie działań militarnych i zapewnić bezpieczeństwo żołnierzy i marynarzy.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products.html?domain=sea%2C&capability=&country=

Lockheed Martin ma długą historię jako wiodący na świecie dostawca jednorazowych sond oceanograficznych oraz związanych z nimi rejestratorów, wyrzutni i powiązanego sprzętu. Instytucje oceanograficzne i badawcze, morskie instalacje naftowe i gazowe oraz agencje morskie na całym świecie używają ponad dwudziestu (20) wariantów sond oceanograficznych firmy Lockheed Martin do pomiaru temperatury, zasolenia, prądów oceanicznych lub prędkości dźwięku w funkcji głębokości. Większość z tych sond ma wariant wystrzeliwania z powietrza, powierzchni i / lub łodzi podwodnej. Do tej pory dostarczono około sześciu (6) milionów jednorazowych sond oceanograficznych, przy czym rocznie dostarczanych jest od 80 000 do 100 000 sond.

Sonda XBT

Sonda XSV

Sonda XCTD

Sonda XBP

Sonda Expendable Bathythermograph (XBT) jest przeznaczona do pomiaru temperatury wody w funkcji głębokości. Po raz pierwszy został zaprojektowany i opatentowany w połowie lat 60-tych, a od początku lat 70-tych jest produkowany masowo przez Lockheed Martin. Istnieje kilka rodzajów sond XBT, w zależności od maksymalnej głębokości i prędkości statku, przy których można je wystrzelić. Dostępne są również modele XBT (SSXBT) wystrzeliwane z łodzi podwodnej.

Sonda Expendable Sound Velocity (XSV) mierzy prędkość dźwięku w wodzie w funkcji głębokości. Zastosowania obejmują walkę z okrętami podwodnymi (ASW), zwalczanie min przybrzeżnych i badania oceanograficzne. Jest to szczególnie przydatne w regionach, w których zasolenie zmienia się wraz z głębokością, przez co obliczenie prędkości dźwięku na podstawie danych XBT jest niepraktyczne. Dostępne są również modele XSV (SSXSV) wystrzeliwane z łodzi podwodnej.

Sonda Expendable Conductivity/Temperature/Depth (XCTD) mierzy temperaturę i przewodność wody w funkcji głębokości. Na podstawie danych XCTD system akwizycji danych (DAQ) może obliczyć i wyświetlić zasolenie, gęstość wody i prędkość dźwięku. Dostępne są zarówno wersje podwodne (SSXCTD), jak i wystrzeliwane z powietrza (AXCTD) tego wariantu sondy.

Dostępne są trzy typy wyrzutni Lockheed Martin do zastosowań na statkach nawodnych: wyrzutnia pokładowa LM-2A, którą można łatwo zainstalować na pokładzie dowolnego statku; ręczna wyrzutnia LM-3A, która jest przenośna i umożliwia łatwą zmianę położenia, dzięki czemu nie koliduje z innym sprzętem; oraz wyrzutnia podpokładowa LM-4A, która jest standardową wyrzutnią dla wszystkich okrętów wojskowych i jest instalowana pod pokładem dla bezpieczeństwa i wygody podczas wystrzeliwania sond w trudnych warunkach pogodowych.

LM-2A

LM-3A

LM-4

AL12

LM-2A (wyrzutnia pokładowa) – montowany na pokładzie LM-2A można łatwo zainstalować na pokładzie dowolnej jednostki pływającej.

LM-3A (ręczna wyrzutnia) – zapewnia mobilność, pozwala na większą elastyczność w wyborze pozycji wyrzutni i zmniejsza interferencję z innym sprzętem.

LM-4 (wyrzutnia podpokładowa) – standardowy wyrzutnia dla wszystkich okrętów wojskowych. Wykorzystuje ten sam podstawowy zespół co LM-2A, jednak LM-4A jest instalowany pod pokładem w celu zwiększenia bezpieczeństwa i wygody w trudnych warunkach pogodowych.

AL12 (wyrzutnia automatyczna) – wystrzeliwuje różnorodne jednorazowe sondy oceanograficzne. Zwolnienie sond jest całkowicie automatyczne i sterowane komputerowo. Wysoce wydajny system pomaga obniżyć koszty siły roboczej związane z uruchamianiem sond oraz zwiększa precyzję i bezpieczeństwo operacji uwalniania.

Wyrzutnia automatyczna AL12 jest montowana na rufie statku. Tuba startowa wystaje z tyłu urządzenia i nad powierzchnię wody. Kontroler AL12 i komputer systemowy kierują zdalnie pracą wyrzutni sond. Dane z sondy są przesyłane do odrębnego jednorazowego przetwornika sondy, a następnie do komputera w celu wyświetlenia i przechowywania.

Systemy akwizycji danych (DAQ) Lockheed Martin są przeznaczone do rejestrowania i przetwarzania danych zbieranych przez sondy oceanograficzne. MK21 DAQ mierzy i wyświetla temperaturę oceanu, przewodnictwo i prędkość dźwięku w funkcji głębokości i jest kompatybilny ze wszystkimi wariantami sond Lockheed Martin XBT, XSV i XCTD.

System MK21 Ethernet DAQ jest kompatybilny z większością laptopów i komputerów stacjonarnych z  systemem operacyjnym WINDOWS XP/7  lub nowszym, z oprogramowaniem Lockheed Martin WinMK21. Oprogramowanie WinMK21 zapewnia wygodne, przyjazne dla użytkownika przetwarzanie i wyświetlanie danych z sondy oceanograficznej w czasie rzeczywistym.

Dostępne są różne warianty systemów akwizycji danych dla statków powietrznych oraz w pełni wzmocnionych konfiguracjach do zastosowań wojskowych.

Lockheed Martin od ponad 35 lat opracowuje i buduje małe autonomiczne pojazdy podwodne (AUV – Autonomous Underwater Vehicles) o rozmiarze A (4 7/8 cala średnicy i 36 cali długości). Profil w rozmiarze A był i nadal będzie niezwykle użyteczne, ponieważ radykalnie zwiększa liczbę potencjalnych mechanizmów wdrażania dostępnych dla użytkownika końcowego poza zwykłym rozlokowaniem ręcznym. Ponieważ rozmiar jest identyczny ze standardowymi bojami sonarowymi, pojazdy mogą być wystrzeliwane ze standardowych wyrzutni sonobuoy na pokładzie szerokiej gamy stałopłatów i wiropłatów, a także okrętów podwodnych i statków nawodnych.

Mały, dynamiczny cel imitujący łódź podwodną. Opracowany jako tani, jednorazowy cel szkoleniowy na otwartym oceanie, EMATT umożliwia łączone szkolenie załóg łodzi podwodnych, samolotów i statków w zakresie wyszukiwania, wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych. Forma boi sonarowej „rozmiaru A” oznacza, że ​​cel można wystrzelić ze statków nawodnych lub stałopłatów i wiropłatów. EMATT oferuje zaawansowane możliwości szkoleniowe przy minimalnym zakresie czynności niezbędnych do przygotowania sprzętu do użycia, a jego przeznaczenie, jako sytemu jednorazowego użycia pozwala na przeprowadzanie ćwiczeń na wodach przybrzeżnych lub na otwartym morzu, w dzień i w nocy oraz przy wysokich lub niskich stanach morza.

SUBMATT AAT podtrzymał tradycję naszego celu szkoleniowego ASW polegającego na niskim koszcie i elastyczności przy instalacji najnowocześniejszego cyfrowego procesora sygnału (DSP). To modernizacja zapewnia udoskonalony realizm dynamiczny i akustyczny, aby zapewnić załodze ciągłe wyzwania i odpowiednie szkolenie. SUBMATT AAT może przechowywać dwanaście (12) pozycji pracy przełącznika (RPS – Run Position Switches) w celu, które mogą być zaprogramowane w fabryce LM-Marion lub utworzone przez użytkownika za pośrednictwem PTP. Każdy RPS może zawierać do czterdziestu (40) akustycznych zmian głębokości i/lub kursu. SUBMATT AAT umożliwia użytkownikowi ustawienie kursu w odstępach co 1 stopień w zakresie od 00 do 3590 oraz głębokości w odstępach co 1 metr (m) w zakresie od 10 m do 183 m. Te cechy wraz z programowalną zmienną prędkością (3-8 węzłów) pozwalają celowi poruszać się ruchami zbliżonymi do łodzi podwodne tj. wolno lub szybko poruszającego się celu.